Keymetrics

”Mobilisera er! Har ni inte en mobilstrategi är det bråttom”

Unik intervju med Tamara Gaffney, Principal Analyst, ansvarig för Adobe Digital Index

Tamara berätta lite kort om dig själv, hur länge du har arbetat på Adobe och vad du gjorde innan.

Tamara startade för fem år sedan med produktmarknadsföring men gillar teknik och har därigenom flyttat över till tekniksidan. Började på Adobe Digital Index för 3 år sedan. Hon brinner för storytelling med data, att kunna paketera data så att kunden förstår vad det innebär.

Kan du lite kort berätta om Adobe Digital Index, vad det är, hur ni samlar in data, så att läsarna får en bild av vad det är.

Tekniskt är det aggregerad Big Data. Hon ser sig själv som en meteorolog då hon jobbar med prediktiv analys. Starta alltid med en hypotes för att hitta data som stöder tesen. Som exempelvis Best of the Best rapport där bland annat finanssektorn, som inte är så mobila, då drabbas mer av Mobilgedon. Det gäller att acceptera att alla hypoteser inte fungerar. Allteftersom du jobbar går det bättre och bättre att skapa bra hypoteser.

Mobil och Social Media ger ledtrådar om vad det går att hitta på respektive kanal. Till exempel växer priserna på mobilannonsering i takt med användandet just nu.

Tamara du berättade tidigare idag om hur man kan koppla ihop Adobe Digital Index med egen data för att kunna jämföra sina kampanjer och resultat mot olika branscher och regioner, för att på så vis se om de egna insatserna är bättre eller sämre än snittet.

Nu finns det möjlighet att skapa benchmark och sätta mål, har ni upplevt att det har saknats hos marknadsförare?

Vi presenterade detta i USA och tjänsten fick näst mest röster av de nya tjänsterna som vi presenterade, så intresset finns. Adobe gör redan detta idag ad-hoc till vissa kunder.

Hur tror du att marknadsförare kommer att använda detta operativt om ni lanserar tjänsten?

De skulle sätta mål-KPI: er för att kunna lägga realistiska mål, samt att det går att mäta sina insatser mot andra aktörer. Om det verkar realistiskt att kunna fördubbla trafiken skulle det vara möjligt att räkna ut vad detta skulle kosta och på så sätt kan du se om du kan räkna hem insatsen.

Vad ser ni för trender om mobilanvändandet, video via mobilen och sociala medier?

Alla dessa är relaterade till varandra. Den största förändringen var när Apple släppte Iphone & och 6 plus, detta har ökat på användandet av mobilen. Det tycks som att många väntade på en större fönster från Apple då de inte ville gå över till Android. Detta användande har tagit andelar av surfplattor som minskar i länder där det sålts mycket sexor. Iphone 6 öppnar även upp för Apple Watch då sexan är otympligare än femman. Kunden är mer intolerant till reklam desto närmare den kommer kroppen, därför måste annonsörer vara mer relevanta i det fönstret.

Hur upplever du att mediebranschen har lyckats anpassa sig till det snabbt växande mobilanvändandet?

Det krävs fortfarande förståelse för vem som sitter bakom telefonen så att det går att prata med dem på ett relevant sätt. Det behövs mer intelligens om användarna, inte retargeting, men relevanta annonser måste börjas värderas högre. Det skulle gå att använda data smartare. Det krävs mer relevanta annonser för att få medier och annonsörer att bli villiga att betala mer för bättre träffar. Genom att man lyckas bättre med optimering ökar även betalningsviljan efterhand.

Har du några heta trender eller statistik som du kan dela med dig?

Den senaste trenden är så kallad ’web roaming’ vilket betyder att du kollar på nätet först och handlar sen. Klick and Collect innebär istället att du köper online för att sedan hämta saker i butik. Sociala medier påverkar fortfarande andra konsumenter i mycket liten grad. Sociala medier är ett bra fönster att sälja om man har lyckats vända missnöjda kunder.

Fem heta tips
1. Hoppa på nya trender så snabbt som möjligt, exempelvis Periskope
2. Ha koll på egen data och omvärldsbevaka för att hitta de nya trenderna
3. Våga göra fel, alla hypoteser funkar inte alltid men du lär sig hela tiden av dina fel
4. Sista och viktigaste rådet, mobilisera er. Har ni inte en mobil marknadsstrategi är det bråttom
5. Alla gillar video, men om det är dålig kvalité skapar det dåligt engagemang. Skall du producera video bör du tänka till. Vlogging växer

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Röster från Almedalen: En veteran berättar om Almedalen för 40 år sedan