Keymetrics

”Koppla ihop data så skapar du en sömlös kundupplevelse”

Ben Gaines berättar om de senaste analystrenderna på Adobe. Det är tydligt att han besitter otroligt mycket kunskap om analys och brinner för alla Adobes produkter och tjänster.

Vi träffade även Ben förra året. Läs intervju här: Vi träffar Adobe Analytics sanna guru

Vilka stora trender ser du som hänt det senaste året?

Marknaden tittar mer och mer på att utveckla sin digitala kommunikation. Sidvisningarnas tid är över. Idag måste man integrera datapunkter med analys så att man kan göra smartare marknadsföring. Att bygga offline-beteende med online. Man måste använda data för att anpassa sitt budskap.

Organisationerna anpassar sig snabbt. Det är en stor skillnad på ledare och följare samt de som använder data och de som inte gör det, de som arbetar datadrivet med analys och mobilanpassar allt ligger klart i framkant.

Vad är den hetaste trenden just nu inom analys?

Organisationer och företag måste titta på användarna som en kund. För kunden ska det vara en sömlös upplevelse oavsett hur företagen väljer att koppla ihop kommunikation och data. Det tekniska för att göra detta möjligt finns redan på plats. Nu är det upp till analytikern att anamma metoden.

Hur får ni företagen att använda en smartare helhetslösning när de jobbar i silos?

En del saker är kulturella och andra problem är att man har standardiserade processer. Anledningen till att alla använder olika verktyg är för att alla har olika behov. Adobe bygger just nu upp en funktion så att man skräddarsyr sitt verktyg beroende på vilken roll man har.

Vi anpassar olika fönster till användaren fast vi har samma data i botten. Men just den kulturella problematiken löser inte våra verktyg.

Hur löser man problematiken med att olika personer föredrar olika verktyg?

Ett verktyg kan inte lösa allt därför vill Adobe bygga olika fönster i sina verktyg. Med dessa fönster kan vi lösas flera behov och ändå behålla kvaliteten.

Företag blir allt mer datadrivna och satsar mer och mer på personifiering, hur spelar analys in i det?

Adobe target har en funktion för att kunna personalisera information. Men man kanske ska släppa tänket av Personalisering och istället jobba med segment så att man kan skapa smarta grupperingar. Då kan man rikta relevant information baserat på grupperingar kring olika intressen.

Prediktiv dataanalys är hett just nu. Kan du berätta hur man kan skapa det via analys och data?

Det går otroligt bra idag eftersom verktygen kan idag identifiera faktorer som skapar vassa prediktiva analyser. Teamen som idag jobbar med prediktiv analys är få och resurserna är små. Därför har Adobe skapat contribution analyzes som gör jobbet enklare.

Den helt enkelt tittar på all data som man har i Adobe Analytics och utgår ifrån det. Det är ett system som fångar upp förändringar i data.

Mobilanvändandet har fullkomligen exploderat. Vilka analystrender ser du?

Det kommer alltid behövas mobilspecifik analys. Adobe ser alltid till användaren istället för till vilken kanal man jobbar i. Vårt mål är att skapa kompletta kundresor oavsett om det är för mobilen eller exempelvis desktop.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Intervju med Demoskops nya VD Karin Nelsson