Keymetrics

Sammanfattning från årets viktigaste digitalevent – Adobe Summit London 2015

Adobe presenterade idag massor av heta nyheter om hur du kan optimera din digitala marknadsföring och jobba smartare. Vi står mitt i en digital transformation där det är viktigt att arbeta med både data och analys.

Här kommer en sammanfattning om vad de presenterade under förmiddagen på Adobe Summit London 2015.

Mark Zablan
Mark berättade redan under Adobe Summit 2014 att tre av fyra av alla marknadsförare måste tänka ’reinvent’ hela tiden, detta gäller i hög grad även idag. Marknadsförare sitter i framsätet för detta.

Idag har 4000 digitala marknadsförare från 50 länder samlats här på Adobe Summit varav en är en digital profet.

Vi är mitt i en digital transformation för att sätta kunderna i fokus. Det gäller att marknadsföra sig utanför de traditionella kanalerna och det digitala öppnar upp för detta. Adobe Summit skall fungera som ett nav för att dela erfarenheter. Renault, Shell och Chelsea kommer att berätta mer om hur de har lyckats.

Brad Rencher
Photoshop som fyller 25 år bidrar fortfarande till kreativitet åt sina användare. En hyllning till allt som det har gett oss under dessa år. Adobe har en mission att förändra världen genom digitala erfarenheter.

Brad

Resan har gått från bildhantering till att bli en helhetsleverantör av kundanpassad kommunikation. Masskommunikation är död, för att nå konsumenter idag måste du vara med i den mobila revolutionen. Kravet på konstant information och interaktion är här och nu, det är viktigt att skapa en kontinuerlig dialog oavsett enhet.

Marknadsföring bortom marknadsföring handlar om att skapa en sömlös kommunikation.

Adobe och Microsoft partnerskapet handlar om att integrera system. Analytics plus BI i ett och samma system.

Paneldebatt
Patrik från Renault berättade hur det digitala har förändrat allt. Mobilen skapar en bredare preferens av varumärken och kunderna blir mer otrogna och benägna att byta bilmärke. En sömlös digital resa för hela ekosystemet är nyckeln till framgång.

Panel

Ricardo gav insikt i hur man får ihop Shell och digitalt. Shell är ett större bolag än bara en bensinmack, det handlar om att integrera alla produkter som finns med kunderna. Frågan är vad som skall centraliseras och lokaliseras för att optimera affären.

Lindsay berättade om vad personliga produkter på Philips handlar om. Rakapparater och inovera för att kunna ge män och kvinnor verktyg för att se bra ut. En stor del av detta är Digital of Things. Organisatoriskt handlar det om att jobba tvärs över alla funktioner.

Bilbranschen står mitt i en stor transformation att mobilisera sig både vad gäller kundupplevelser och uppkopplade bilar. Mobilen sitter i centrum för utvecklingen och är huvudkanalen för alla företag idag.

Det handlar inte om marknadsföring idag det handlar om att vara digital.

Adobe Marketing Cloud
1. Comprehensive data
2. Integrator to connect data
3. Actionable by data and analytics

  • Adobe analytics är idag ett gemensamt verktyg för kundintelligens
  • Experience manager står som grund för all content som skall kommuniceras
  • Campaign fungerar som nav för alla kampanjer som man vill få ut
  • Target handlar om personalisering och möjlighet att göra multivariata tester
  • Social ger en möjlighet att integrera kommunikation med sociala medier
  • Media Optimizer programmatic och RTB så att man kan personalisera via retargetingSamtliga av ovan tjänster har fått ny funktionalitet.

Nya tjänster som dock funnits en tid

  • Primetime skapar möjlighet att publicera TV digitalt kanaloberoende
  • Audience Manager nyckeln till att integrera tredjepartsdata med egen data
  • Klassledare inom respektive segment som skapar möjlighet att integrera system

Aktivering via tag management är ett bra exempel på hur man kan effektivisera marknadsföring och kommunikation och anpassa erbjudanden till kundsegment på ett smartare sätt.

Jamie Brighton
Han gick igenom hur du kan anpassa din kommunikation via prediktiv analys.

Han hade en genomgång hur Chelsea arbetar med Abobe för att personalisera sina budskap.

Mathieu Hannouz
Han visade hur man kan addera data på anonyma användare via Adobe Marketing Cloud via matchning av data i realtid, vilket skapar unika möjligheter att kundanpassa sina budskap.

Demotrollet var framme och spökade lite under presentationen, men Mathieu gick smidigt vidare. Han påpekade starkt att flera av funktionerna var unika för Adobe.

Jerry Newman head of digital Chelsea och Mark Zablan diskuterade hur det digitala påvekar relationen med fotbollsfans. Data för marknadsföringsstrategi har skapats som kommer upp på olika skärmar där Chelsea visar trender med realtidsinformation till ledningen om hur all digital kommunikation och konsumtion går. Framförallt är det kritiskt att kunna ge alla en bra mobilupplevelse.

Kommunikationen måste anpassas till fullblodsfans och till dem som tittar på resultat sporadiskt så att respektive grupp får relevant och anpassad information efter intressegrad.

Megan Falter
Nu när 50 procent av trafiken kommer via mobilen måste alla marknadsförare kunna arbeta med dataanalys och marknadsföring via mobilen. Därför har Adobe skapat End to End Mobile Services där du kan få access till data och enkelt kunna skapa mobila kampanjer med exempelvis video. Hon visade exempel på hur snabbt och enkelt verktyget fungerar.

David Nuescheler
Han berättade hur Coca Cola har lyckats digitalisera en analog produkt såsom läsk. Demo om hur man kan leka med en digital läskmaskin för att stärka relationen med kunderna. Cool demo om hur man snabbt kan byta filmer som visas på digitala stortavlor i London i realtid.

Ännu ett exempel hur man kan lägga färger i skisser för att visa dem och kan scrolla på flera skärmar där data hänger med på dem på diagonalen och skicka olika bilar till varandra.  Samt att man kan koppla ihop försäljningsdata från systemet på region och modell. Dynamiskt med skisser modeller video och statistik.

Greg Klebus
Visade hur man enkelt kan skapa taggar via algoritmer som gör detta automatiskt, systemet scannar av bilderna och autotaggar dem åt dig. Då undviks problematiken med att alla inte taggar och att vissa taggar fel. Istället skapas ett gemensamt system som alltid taggar allt på samma sätt.

Systemet scannar fram relevanta bilder åt dig som du kan välja mellan. Detta skapar ett större, mer relevant urval som spar tid då du slipper sitta att göra det manuellt.

Tamara Gaffney
Presenterade och berättade hur Adobe Digital Index kan kopplas ihop med egen data för att kunna jämföra sina kampanjer och resultat mot olika branscher och regioner. På så sätt går det att se om de egna insatserna är bättre eller sämre än genomsnittet.

Tamara

Ett enkelt sätt att mäta sin egen konvertering och jämföra den för att se hur det går och man redan innan skapa relevanta mål.

Detta är idag bara på idéstadiet men kan bli en egen tjänst om intresse finns på marknaden.

Professor Brian Cox
En presentation om Big Data och tre bra exempel för att beskriva hur det går att använda sig av Big Data. Hur det går att skapa bilder av universum och beräkna storlek och ålder osv.

Brian

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Resan mot ett digital hem – Att leva med Alexa