Keymetrics

Adobe + Microsoft = Sant

Adobe i nytt partnerskap med Microsoft Dynamics. Idag presenterade Adobe ett nära samarbete med Microsoft där Adobe Marketing Cloud kommer att integreras med CRM-systemet Microsoft Dynamics CRM.

Integrationen mellan Adobes och Microsofts plattformar kommer att ge företagen möjlighet att kunna använda data för att kommunicera riktat mot sina kunder på flera olika plattformar samtidigt.

Adobe kommer att arbeta tillsammans med Microsoft för att integrera Adobe Marketing Cloud-lösningar i Microsoft Dynamics CRM-system. Det presenterades i dag vid Adobe Summit i London. Samtidigt presenterades en tätare koppling mellan Adobes Creative Cloud och Marketing Cloud så att användarna bättre kan hantera sitt digitala innehåll i sin marknadsföring. Ännu en nyhet var att Adobe har förvärvat företaget Tumri, så att kunder i framtiden kommer att kunna anpassa kreativt innehåll i annonser i realtid.

”Det har tidigare varit en utmaning för företag att utnyttja data från exempelvis köphistorik, och som kund har de flesta förmodligen upplevt marknadsföring som missar målet och känns irrelevant. Med vårt nya samarbete med Microsoft kan företag samla all kunskap om sina kunder över alla plattformar så att de känner att företagen verkligen lyssnar på dem och är mer relevant i sin marknadsföring”, säger Malin Bodolla, nordisk marknadschef för Adobe Marketing Cloud.

Samtidigt har Adobe arbetat hårt för att integrera Creative Cloud ännu närmare med Adobe Marketing Cloud, och lanserar 30 nyheter som gör det lättare att dra nyttan av kopplingen mellan Big Data och kreativt innehåll.

Volymen av digitalt innehåll växer för alla företag och det har länge funnits ett behov av att integrera kreativa verktyg och marknadsföringslösningar. Med nya möjligheter i Adobe Experience Manager kan organisationer nu påskynda och optimera arbetsflödet mellan den kreativa avdelningen och marknadsavdelningen och enkelt synkronisera, lagra och dela innehåll över Marketing Cloud och Creative Cloud.

”Den djupare integrationen mellan Marketing Cloud och Creative Cloud gör det enkelt att skapa digitalt innehåll med kreativa verktyg och sedan hantera, leverera och kontinuerligt optimera dessa med marknadens mest kompletta marknadsföringsteknik. Detta gör det lättare för kreatörer och marknadsavdelningar att samarbeta och skapa digitalt innehåll med kreativa verktyg, och sedan anpassa innehållet med branschens bästa marknadsföringsverktyg”, säger Malin Bodolla.

Till exempel kan företag nu använda Adobe Experience Manager för att konvertera Photoshop-filer snabbt till webben och mobiler – utan behov av kodning av något slag.

Andra fördelar är ”shopable hotspots” i videoinnehåll och en förbättrad integration med InDesign, vilket gör det möjligt för marknadsförare att överföra grafisk information direkt till mallar.

För att stärka sin portfölj av lösningar för programatic-annonser har Adobe köpt annonsteknologin Tumri (också känt som Ensemble) från Collective. I och med uppköpet kan nu Adobe erbjuda marknadsavdelningen att, i realtid, kunna välja kreativt innehåll i form av t.ex. illustrationer eller videoklipp i sina annonsköp online.

Tumris teknik blir en del av annonsplattformen Adobe Media Optimizer och gör utbyggnaden av annonser på nätet effektivare eftersom innehåll, visuella uttryck och ton justeras automatiskt till konsumenten, utan marknadsavdelningen behöver gå in och ändra detta manuellt. Denna teknik kallas Dynamic Creative Optimization.

”Med de nya funktionerna som vi har skaffat i och med uppköpet av Tumri kan företag nu, på ett extremt noggrant sätt, rikta sig mot relevanta målgrupper och se till att annonsernas visuella uttryck justeras automatiskt beroende på vilken person som ser annonsen,” säger Håkan Cedell, Nordisk säljchef på Adobe.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Studie avslöjar att Google är smartare än både Amazon och Apple – och därför är det viktigt