Keymetrics

Företagen som dominerar på Instagram – topp 5 listan

Efter att endast ha funnits i fyra år kan användarna på Instagram som är drygt 200 miljoner i antalet kännas liten i jämförelse med Facebooks 1, 35 miljarder medlemmar. Men engagemanget för varumärken på detta sociala nätverket där huvudfokus är att visa upp bilder är svårt att jämföra med det gamla etablerade Facebook som är det främsta sociala nätverket.

I själva verket är det ganska många som använder Instagram och vet precis hur överlägset förhållandet gillar och kommentarer är jämfört med andra jämförbara sociala nätverk. Instagram är en enkel plats för företag och användare att dela sina högkvalitativa foton och video för varandra.

Frågan är vilka företag som har lyckats etablerat en stark närvaro på Instagram och blivit stora där? Antalet är otaliga om man ser på det subjektivt. Eftersom framgång på sociala medier ofta ligger i betraktarens öga. Lägger vi däremot fokus på bara engagemangsnivåer och antalet följare hittar vi sex företag som dominerar på Instagram.

Här kommer topp 5 listan på Instagram

#1. Starbucks

Med fler än 21,000 caféer över hela världen, har tydligt Starbucks ett stort utbud av bilder av och dela. Vilket är precis vad du kommer att se på deras Instagram-konto. Kontot är en hyllning till varumärkets produkter och passionerade kunder. Från olika butiker taggade #WhereInTheWorld till människor i alla samhällsskikt med sina lattes, cappuccino och smoothies i handen, alla verkar njuta av Starbucks upplevelse.

Starbucs

#2 National Geographic

Det är svårt att hitta ett företag som passar bättre för Instagram än denna legendariska vetenskapliga institution med spektakulära fotografier i sin tidskrift. Även siffrorna stödjer detta. Med mer än 9 miljoner anhängare, mer än något annat företag, och nästan 5,000 inlägg, har National Geographic allt som behövs för den här kanalen. Deras bilder är helt enkelt magiska. Deras bildtexter är upplysande. Det är som att gå på en guidad tur i världen, fast på Instagram.

National Geografic

#3 GoPro

För alla extremsportare som vill dela med sig av sina upplevelser är GoPro den naturliga partnern, detta avspeglas även på deras Instagram-konto. GoPro är en tillverkare av små HD-kameror som är oerhört populära bland alla extremsportartsentusiaster. De gör ett mycket bra jobb att utnyttja användargenererat innehåll på Instagram, med massor av både bilder och video som tagits fram av deras fans. Skidåkning, motorsport, segling, fallskärmshoppning och så vidare. Om det är en farlig aktivitet finns det en god chans att det du söker finns här

gopro

#4 Timberland

Den klassiska ikoniska kängan som alla i världen känner till klassiska läderstövlar. Timberland har funnits under lång tid. Vem har inte hört talas om dem? Överraskande på ett positivt sätt att se hur pass väl detta varumärke fungerar på Instagram. Mycket coola bilder med ett stort utbud av skor och ytterkläder i snygga miljöer.

Timberland

#5 Intel

Det tycks vara klart mycket mindre B2B-företag på Instagram än B2C, vilket är synd. Instagram är ett perfekt ställe för B2B-företag att släppa loss lite och visa att de är mänskliga. Ett företag i denna kategori som har lyckats är Intel, ett av världens största chip-tillverkare. De leder inte ligan med antal inlägg men med mer än 25,000 anhängare har de fångat en ordentlig publik för sina bilder av prylar och olika tekniska apparater.

Intel

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Adobe Summit London 2019 – Hur du skapar bättre kundupplevelse med digital teknik