psykisk hälsa jobb i hawaii viagra sverige prisvärd privat sjukförsäkring
Stefan Engeseth

Stefan Engeseth den internationella kändisen som är en doldis hemma i Sverige

Stefan Engeseth är svensken som får betalt i femsiffriga belopp hos företag över hela världen för sina föredrag, men här hemma i Sverige är han en doldis. Därför passade vi på Dagensanalys på att intervjua honom för att få en inblick i hur man lyckas bli ett stort namn internationellt.

Stefan berätta lite om dig själv, vad gjorde du innan Detective Marketing?

Innan jobbade jag på några större företag och opponerade mig hela tiden och ville förändra för fort och hamnade ofta i blåsväder på grund av detta, när jag tänker efter började detta faktisk mycket tidigt redan när jag gick på dagis. Jag kände att jag inte passade in då de företagen som jag jobbade på kände att jag hade för snabb förändringstakt som de inte mäktade med helt enkelt. Detta passar dock mycket bra i livet som konsult då man jag kan gå in snabbt och göra en stor förändring i taget.

Att lyckas i arbetslivet är väl att få göra det man gillar och få betalt för det. Det är en ynnest att få jobba med det man tycker om och lägga in sin passion i det hela och samtidigt tjäna pengar.

Du har släppt fyra böcker Detective Marketing, One, Fall of PR & Rise of Advertising, Sharkonomics och fått otroliga vitsord i hela världen, kan du berätta vad om den hemliga nyckeln till framgång internationellt.

Jag fick en massa frågor om vart de galna idéerna kommer ifrån och allt detta mynnade ut i en bok där jag beskrev detta på ett enkelt och pedagogiskt sätt. Efter första boken tyckte många fortfarande att jag var galen, men när saker som jag hade förutspått började slå in kom flera och ville ta del av min kunskap och min kompetens, detta gav en hel del konsultuppdrag och föreläsningar över hela världen. Samt idéer till nya böcker. Det handlar helt enkelt om att se möjligheter framför problem. Om man hittar ett mönster kan man börja förändringsarbetet och göra saker bättre.

Jag tror att skälet till att jag har slagit internationellt är att galenskap uppskattas mycket högre utomlands än hemma i Sverige

Hemma i Sverige är du lite av en doldis, varför?

Man värderar troligtvis inte kreativitet på samma sätt hemma i Sverige som man gör utomlands. Problemet är att kapitalisera på sina idéer eftersom man inte kan tjäna pengar på dem förens långt efteråt. Det krävs ofta mycket resurser för att få idéerna att lyfta och detta kan man inte förutspå framgången innan när man jobbar med nya idéer.

Det är mycket det som har blivit mitt levebröd att ifrågasätta konventioner och vara djävulens advokat och attackera för att hitta svagheter i affärsmodellen, Företagen får alltid panik när jag hittar de tre största svagheterna på en mycket kort tid och sätter in min hajattack.

Vad tycker du om svenska företagsledare i stort jämfört med de stora ledare som du har träffat i världen?

Svenskarna är väldigt kreativa, man borde uppskatta kreativitet högre bland företagen. Sverige är stort i hela världen utom just i Sverige, det finns många kreativa hjärnor och man börjar bli bättre på att utnyttja de kreativa resurser som finns.

En styrka är att man har en platt kultur som skapar en kollektiv kultur och intelligens. Kombinationen av den svenska plattheten där alla kan bidra och amerikanska aggressiviteten att köra på när man har fattat beslut skulle vara en optimal kombination för framgång tror jag.

Hur kom du på idén om Sharkonomics?

Jag är besatt av kunskap och älskar dem i alla dess former, det betyder inte att jag kan allt. Detta gjorde att han började leta utanför det traditionella kartoteket och hittade därmed nyckeln i naturen som har en evolution och en logisk koppling.

Kopplingen med hajar och näringslivet kändes mycket relevant då de är havets ultimata rovdjur, alla vill vara hajar i affärslivet. Det skadar inte heller att jag var fascinerad av hajar sedan jag var liten. Hajar är smartare Fortune 500 företagen när det gäller både offensiv och defensiv strategi. Alla blir attackerade på något sätt i affärslivet, vilka är inte bäst på att anfallsstrategi om inte just hajar.

Många tror att det är slump att hajar agerar som de gör, men de analyserar alltid situationen innan de går till anfall. Inget rovdjur går till attack om det finns en stor risk för skada, de har alltid en försvarsstrategi. Försvar finns tyvärr bara i sporten och militären, det existerar däremot inte inom affärslivet.

Det är mycket Apple i boken, lite som att slå igen öppna dörrar. Eller känner inte folk till historian?

Anledningen att jag använder Apple är att kunskapen om dem är stor och deras framgångssaga är tydlig, det känns därför logiskt att använda just den. Dessutom är har de inte en riktig försvarsstrategi så de är tacksamma att använda just därför. Apple är kanske inte alltid det bästa företaget att ha som exempel, men alla vill vara just Apple därför är det tacksamt att använda just dem.

Liknelsen har dock gett flera uppdrag i alla möjliga branscher då alla förstår kopplingen. så Apple var inte så dumma att använda trots allt. Alla marknadsledare är hotade av just bleka kopior som kan växa sig starka. Lojaliteten har flyttat från varumärke till utlovad leverans. De som inte levererar blir hajmat.

Jag gillar själv metaforer och det är roligt att koppla ihop hajarna och affärsvärlden, hur har mottagandet varit med din koppling?

Hajar är en av världens bästa metaforer, alla är rädda för en hajfena i vattnet. Vem vill inte vara en haj i affärsvärlden? Det är nog den starkaste metaforen som man kan använda därute. Jag älskar själv metaforer och tänker ofta i bilder eftersom att jag växte upp med ordblindhet. Rädsla är universellt, det är något som alla förstår.

Vad är ditt bästa citat från någon stor företagsledare som du har träffat?

Sir Richard Branson, han är den ultimata affärshajen när han attackerade British Airways jag gillar hans kända citat ”Allt som står stilla är attackerbart” han attackerar branscher som står still och de blir därmed hans hajmat.

Hela vårt ekonomiska system är i gungning och oerhört sårbart. Många variabler fungerar helt enkelt inte i vårt system idag.

Kan du ge fem tips hur man blir en vass analyshaj?

  1. Koppa analys till affären, vilket man tyvärr inte gör idag
  2. Analys kan fungera som en radar, för att förutspå vad som händer innan det sker
  3. Analysera självbilden, vart är vi vart står vi, vart är vi starka respektive svaga
  4. Analys är inte bara siffror, man måste våga bli blöt genom att hoppa i vattnet och simma
  5. Värdet på analys kan jämföras med en airbag, man kan redan fyra sekunder innan veta att den skall lösas ut istället för att vänta på smällen

Något annat?

Pingis är min stora passion, jag spelar en del med ikonen J-O Wallner och Äpplet, det är löjligt hur bra de är. De skulle kunna klå mig med en iPhone, eller en dojja, istället för ett pingisrack.

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se Head of KIA-index when I'm not writing articles at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>