Hjälp oss att fortsätta driva Sveriges bästa nyhetsplats för digitala marknadsförare. Donera här

Generation Z – de som växer upp i sociala medier

Generation Y är så gammalt, nu gäller Generation Z.

Generation Y som har varit på allas läppar en tid nu börjar bli gamla och är på väg att knuffas av tronen av den nya Generation Z, generationen som är födda 1995 eller senare. De utgör idag 25,9 procent av USA: s befolkning och bidrar med 44 miljarder dollar till den amerikanska ekonomin, de skiljer sig från sina föregångare på några viktiga sätt.

Samtidigt som Generation Y växte upp med World Wide Web, växer Generation Z upp med sociala medier. Detta formar allt från deras studier till deras aktiviteter efter skolan, mer än hälften av Gen Z använder sig av YouTube för sina forskningsprojekt och en av tre samarbetar med sina klasskamrater och följer lektioner via nätet.

Men inte alla sociala medier är aktuella för Gen Z. Eftersom den genomsnittliga Facebook användaren blir allt äldre, mer än 25 procent av 13-17-åringarna lämnade nätverket under 2013.

Istället följer Gen Z Snapchat, Whisper och Secret istället –  visuellt mer engagerande plattformar som tillgodoser ungdomarna bättre.

Gen Z delar sin entreprenörsanda med tidigare innovatörer, 72 procent av de på högskolan vill äga ett eget företag och 76 procent hoppas att de kan arbeta med sina hobbys.

Kolla in allt du behöver veta om den nya Gen Z nedan i en infografik från Marketo.
Generation Z

Digital Media Strategist

Dagensanalys.se

Head of marketing and sales at Dagensanalys.se

I'm a solution finder, in one short sentence, a little bit longer version is listed below...

I strive to be the best digital media specialist in Sweden who delivers good solutions to improve the business, based on a well thought out analysis.

I have great track record in the market research field, and a few years in the ad-production business. Lately I have specialized in media analyses. I have worked with ad-spend statistics and forecasts for Sweden and Norway for two years. I analyze the development of the newspaper edition for the biggest Nordic business newspaper.

I have a small personal consultant firm specialized on sales training, public relations, econometric analyses, business development and procurement.

If you have any questions, don’t hesitate to contact me…

Skriv en kommentar

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>