Keymetrics

Generation Z – de som växer upp i sociala medier

Generation Y är så gammalt, nu gäller Generation Z.

Generation Y som har varit på allas läppar en tid nu börjar bli gamla och är på väg att knuffas av tronen av den nya Generation Z, generationen som är födda 1995 eller senare. De utgör idag 25,9 procent av USA: s befolkning och bidrar med 44 miljarder dollar till den amerikanska ekonomin, de skiljer sig från sina föregångare på några viktiga sätt.

Samtidigt som Generation Y växte upp med World Wide Web, växer Generation Z upp med sociala medier. Detta formar allt från deras studier till deras aktiviteter efter skolan, mer än hälften av Gen Z använder sig av YouTube för sina forskningsprojekt och en av tre samarbetar med sina klasskamrater och följer lektioner via nätet.

Men inte alla sociala medier är aktuella för Gen Z. Eftersom den genomsnittliga Facebook användaren blir allt äldre, mer än 25 procent av 13-17-åringarna lämnade nätverket under 2013.

Istället följer Gen Z Snapchat, Whisper och Secret istället –  visuellt mer engagerande plattformar som tillgodoser ungdomarna bättre.

Gen Z delar sin entreprenörsanda med tidigare innovatörer, 72 procent av de på högskolan vill äga ett eget företag och 76 procent hoppas att de kan arbeta med sina hobbys.

Kolla in allt du behöver veta om den nya Gen Z nedan i en infografik från Marketo.
Generation Z

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
”Det är tre områden som företag behöver fokusera på för att lyckas med sin digitala transformation”