Keymetrics

Analyticsdagarna spred solsken i ett regnigt Stockholm

Första dagen för analyskonferensen Analyticsdagarna är nu över. Dagensanalys ska försöka i denna artikel summera intrycken och lärdomarna från dagen. Att analys är ett hett område avslöjar inte bara talargruppen som fanns på plats utan även publiken.

Här kan du ladda ned alla presentationer.

När jag cyklade till konferensen för att skriva den här artikeln var det ett regnigt och kallt Stockholm som jag färdades igenom. Det var skönt att få komma in till den varma och soliga stämningen som jag hittade i Citykonferensen.

Först ut var Mårten Angner från företaget Whiteport  och dagen avslutades av Peter Mackhe från Dagens Industri.

marten_angner

Mårten Angner från Whiteport: Att möta människorna bakom statistiken

Mårten Angner är interaktionsdesigner och expert på köpbeteende i digitala medier. Genom exempel på djupintervjuer och framförallt användningstester med ögonrörelsekamera gav Mårten en förståelse för beteendet som ligger bakom siffrorna. Vi fick följa med på en resa där kunder försöker handla online och fick se hur deras upplevelser blir en tillgång i arbetet med att optimera och öka intäkterna.

Hans presentation tog oss tillbaka till 1999 och ledde oss fram till 2014 när interaktiv design som tidigare var något helt främmande för de flesta webbplatsägare som idag ska vara ett ’måste’.

Han konstaterade att det som driver oss idag är nyfikenheten och att vi analytiker tycker att ”astråkiga” siffror ändå är roliga.

Med analysverktyg kan vi följa enskilda användare och få insikter i deras önskemål och viljor. Men ser vi hela bilden med analysverktygen? Är det inte så att vi får svar på det vi frågar? När vi inte får det vi vill få ut av webbplatsen blir det röda krysset i hörnet en nödbroms som vi trycker på för att slippa förstå.

Enligt Jakob Nielsens Alertbox ska man träffa minst 6-8 användare för att få en bra bild över hur användarna interagerar med webbplatsen. Mårten vill att vi genomför minst 2 kvalitativa tester per år, och då helst med eyetracking.

erik_bolmstand

Erik Bolmstrand från Google: Webbanalys, viktigare än någonsin!

Det är väl skönt att vi snart en gång för alla kan säga att John Wanamakers citat är utdaterat ”Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half”.

Erik Bolmstrand från Google Sverige talade om de senaste konsumentinsikterna från Google och varför webbanalys är viktigare än någonsin för att vinna slaget om dagens snabbrörliga konsumenter. Enligt Erik har mätbarheten blivit bättre, pålitligare samt att vi idag har fler mätpunkter än tidigare.

Självklart pratade Erik från Google om just Google och avslöjade att konsumenterna gör all research på nätet (med Google) innan de ens kommer till en butik. Att sälja en bil tar idag 30 minuter jämfört med 3 dagar som för några år sedan.

Ett roligt exempel som Erik tog upp var när Ungdomsbarometern år 1995 ställde frågan – Har du varit ute på internet? Det är idag som att fråga om du använt elektricitet.

Google själva använder Google Analytics och labb-tester med användare.

Efter hans presentation passade Dagensanalys.se på att fråga om hur det egentligen är att jobba på Google med all den data som finns där om användarna. Erik förklarade att det är en tunn linje de måste balansera på eftersom Google inte kan agera som att de har all data, när de egentligen har den.

asa_arnarp

Åsa Arnarp från Ving: Konverteringsoptimering – ett måste för att lyckas i digitala kanaler

Med cirka 450.000 besök varje vecka är ving.se den viktigaste försäljningskanalen för Ving. Att utveckla och förenkla sajten samt att ligga i framkant när det gäller sociala kanaler är därför av största vikt för bolaget. Medan många företag fortfarande brottas med att gå från historiskt framgångsrika kommunikationskanaler såsom tryck och fysiska butiker till digitala kanaler, har Ving lyckats bättre. Åsa berättade om hur Ving alltid utgår från kunden när de använder mätning och analys för att uppfylla försäljningsmålen för olika kanaler och devices, samt hur analysen ligger till grund för konverteringsoptimeringen på ving.se.

Utvärderingsmetoder som webbstatistik genom A/B-tester och Crazyegg (heatmap verktyg) samt webbenkäter används för att fånga upp hur konsumenterna använder webbplatsen.

Flera exempel presenterades om hur Ving arbetar med kontinuerliga förändringar på ving.se.

Vings visdom summerades i följande punkter:

– Prestigelös uppföljning
– Webbanalysen ska ha en central roll
– Uttalat från ledningen att webb-, kund- och försäljningsanalys styr actions
– Tydliga mål och uppföljning av actions på dessa
– Korta ledtider från finding till förändring
– Samarbete – arbeta inte i silos
– A/B-testning baserat på hypoteser och data
– Förändra och testa igen om önskat resultat uteblir

anders_skatteverket

Anders Åhlund från Skatteverket: Webbanalys i det redaktionella arbetet

Skatteverkets webbplats är en av de större myndighetssajterna i Sverige och hade drygt 44 miljoner besök under 2013. Anders Åhlund är webbanalytiker/strateg på Skatteverket och gav en inblick i hur man arbetar med statistik och webbanalys som en del av det redaktionella arbetet med skatteverket.se – när webbanalys är något mer än enkla nyckeltal i kvartalsrapporten till ledningen.

Anders berättade om hur Skatteverket praktiskt arbetar med webbanalys, hur resultatet från tex webbplatssökningar utgör grunden för vad Skatteverkets redaktörer lyfter på de olika sidorna och hur webbanalys har legat till grund för Skatteverkets ”ansiktslyft” till en ny responsiv sajt som lanserades för bara några månader sen.

Idag arbetar Skatteverket med följande verktyg för att ha koll på sin webbplats: Google Analytics, Google webmaster tools, Crazyegg, klagomål & beröm samt webbenkäter med EasyResearch.

Anders budskap till publiken var att vi ska lägga pengarna på webbanalys istället för att köpa dyra program. Google Analytics duger gott och väl, tycker Anders.

fredrik_lannstrom

Fredrik Lennström från Klarna: Hur vi använder analytics och vad vi har lärt oss vad gäller Svensk e-handel

Google Analytics är något som de allra flesta e-handlare har. Både små och stora. Likaså är det med Klarnas betalningslösningar som har använts av fler än 25 miljoner unika slutkonsumenter hittills. Genom en smart lösning med Google Analytics kan Klarna mäta en hel del matnyttigt i majoriteten av sina drygt 43 000 anslutna butiker. E-handelsveteranen Fredrik Lennström som numera är e-handelsrådgivare på Klarna berättade om hur och vad Klarna mäter samt hur de omvandlar all data till information och kunskap.

Fredrik började sin presentation med att ta upp flera exempel på hur olika webb-butiker visar upp sina produkter och hur de hanterar sina besökare. Med hjälp av taggning på varumärken kunde man påvisa vilka som ska lyftas fram i butiken och med hjälp av content grouping kunde man se vilka produktgrupper som driver mer trafik och vilka som leder till köp.

Fredrik tycker att den absoluta mininivån för en e-handlare är att fundera över ett övergripande mål, sätta upp en mätning av målet och sedan spåra e-handeln.

En nyckel till framgång är att hitta entusiasten inom företaget som kan axla webbanalysen. Bara med hjälp av entusiasten går det att få fart på arbetet, förklarade Fredrik.

adlibris_presentaiton

Jenny Cahier och Mikael Areström från Adlibris: Webbanalys under vår resa till en responsiv och mer mobilanpassad hemsida

Adlibris är Nordens ledande bokhandel på nätet med ett utbud av över 10 miljoner titlar och dagliga leveranser på ca 40 000 böcker till bokälskare runtom i Norden. Bolaget har traditionellt haft en strategi med att kontinuerligt genomföra många mindre förändringar istället för enskilda stora förändringar på sin hemsida. Till följd av den ökande andelen mobila besökare valde Adlibris att göra en större uppdatering under 2013 och skapade en responsiv, mobilanpassad sida. När hemsidan är den viktigaste kontakt- och säljkanalen till kund är det givetvis viktigt att mäta och analysera varje förändring.

Adlibris berättade om hur de använder Google Tag Manager för att snabbt lägga till, ta bort och förändra reglerna för olika typer av spårningsscript på sin webbplats. Detta har öppnat för en större flexibilitet och gjort det enklare att testa nya strategier för att utveckla adlibris.com och den digitala marknadsföringen.

Med Google Tag Manager som redskap har Adlibris fått:
– Snabb produktionssättning och väntetiden på analysärenden gått ned drastiskt.
– Asynkron inläsning av taggar – snabbare nedladdningstider
– Datan blir tillförlitligare då insamlingssystemen kommer från samma källa

johanna_uddstahl_svt

Johanna Uddståhl Friberg från SVT: Digitala mått på framgång

Svenskarna lägger allt mer tid på webb-tv och allra mest ökar tittandet via surfplattor, mobiler och storskärmar. SVT Play var en av Sveriges första webb-tv-tjänster när den lanserades i sin nuvarande form 2009. Sedan dess har marknaden för webb-tv exploderat i takt med att nya konsumtionsvanor etablerats och nya aktörer kommit in på spelplanen. Det är lätt att fängslas av att allt går att mäta på webben men det är också lätt att gå vilse i begreppen. Med många års erfarenhet av webb-tv och digital marknadsanalys berättade Johanna bland annat om de olika mått och mätetal som präglar utvecklingen av en helt ny mediekanal.

SVTs visdom till publiken är att:

– Ett noggrant förarbete betalar sig i längden
– Välj mått och KPI:er baserat på verksamhetens övriga mål
– Tydlig ansvarsfördelning när målen ska sättas och följas upp
– Ta kontroll över tagningen

SVT håller nu på med ett projekt för att enklare sprida resultaten från analysen internt. All data ska samlas i ett data warehouse och sedan sprida rapporter på intranätet.

peter_mackhe_di

Peter Mackhé från Dagens Industri: Betal- och gratisaffär, digital och print, hur optimerar man intäkterna bäst

Peter Mackhé är marknadsanalytiker på Dagens Industri  (DI) och han gav en inblick i hur Dagens Industri jobbar med marknadsanalys av den befintliga, samt den framtida affären.

Peter Mackhe som har en lång och bred erfarenhet av analysarbete, marknadsundersökningar, reklam- och mediestatistik. Han berättade om det interna arbetet på DI och hur de tar betalt för sitt innehåll. Han berättade även om hur DI skall få läsarna att även börja konsumera det prenumererade printinnehållet digitalt, samt hur DI skall få besökarna på di.se att växla upp till den betalda affären.

Peter gick igenom olika exempel på hur Dagens Industri arbetar idag med optimering av sin affär genom att använda nyckeltal.

– Börja med att hitta nyckeltal
– Bryt ned nyckeltalen
– Lägg insatser på de svaga länkarna
– Hitta synergier i den befintliga affären

Han sammanfattade sin visdom i följande punkter:

– Big data har funnits en längre tid. Hitta relevant data för er.
– Leta inte efter den stora fisken. Det är när du samlar små fiskar som du får störst skillnad.
– Hitta er bästa synergi mellan analogt och digitalt. – identifiera ert bästa fiskevatten.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Google vill bli din nya, fulländade mobila guide även till Live-TV