Keymetrics

DN.se uppmärksammar Adblock

Som första media tar DN.se ett gigantiskt steg framåt och uppmärksammar det enormt populär reklamblockeraren Adblock. På DN.se första sidan står det  ”Problem nå DN.se med Adblock! Så gör du. Beror inte på förändringar på DN.se”.

anna_aberg_dn
Anna Åberg, DN

Anna Åberg som är chef på DN.se skriver ” Läsare som har installerat Adblock i sin webbläsare har de senaste veckorna haft svårt att nå DN.se. Problemen beror inte på några förändringar som gjorts på DN.se. Vi uppmanar läsare att antingen avinstallera Adblock, eller att kontakta leverantören för att komma åt problemet. Jag har de senaste dagarna flera gånger fått frågan om DN medvetet spärrar läsare som använder Adblock. Svaret är nej, det gör vi inte. Dock är det viktigt att poängtera att intäkterna från annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att erbjuda våra läsare kvalitetsjournalistik.”

Adblock Plus blockerar mer än 8600 script
Adblock Plus blockerar nu mer än 8.600 olika script, pixlar och cookies som körs i bakgrunden när du besöker webbplatser. Allt från webbanalysmätningar till annonser. Enligt Adblock har de nu haft mer än 300 miljoner nedladdningar och över 60 miljoner aktiva användare i månaden. Just nu jobbar de med att lansera en Adblock Plus mobilversion för Android.

21,4% av alla svenskar använder en reklamblockerare i sin webbläsare
I en tidigare undersökning genomförd av Dagensanalys.se tillsammans med Snabbasvar.se framkom det att 21.4% av svenskarna använder en reklamblockerare i sin webbläsare. Resultatet avslöjar att över en femtedel av annonserna på internet aldrig når sina tänkta mottagare.

Män använder reklamblockerare i högre utsträckning, hela 29,5%, jämfört med 12,9% bland kvinnorna. Det är också vanligare att stoppa reklam ju yngre man är, med en topp på 38,8% i åldersgruppen 15-22 år. Däremot tycks det inte spela någon roll vilken del av landet man bor i.

Ladda ned resultatet från undersökningen här (som .pdf):
Resultat_Reklamblockerare_V36_2013 Blad1

Summeringen
DN.se känner effekterna av Adblock bland sina besökare i så stor grad att de väljer att publicera en artikel på förstasidan om webbläsartillägget. En undersökning avslöjar att över 20% av alla surfare i Sverige använder en reklamblockerare. I de yngre målgrupperna är det över 38% som väljer att blockera annonser och script från bland annat webbmätningar.
Adblock  jobbar hårt för att blockera så många script, pixlar och cookies de kan så att internetanvändare inte ska behöva känna sig spårade eller drunkna i annonser. Under senaste året har antalet blockerade element mer än fördubblats. AdBlock är inte emot annonsering utan har en egen White-List som låter, vad de anser vara relevanta, annonser få slinka igenom deras filter.
Webbplatser kan antingen välja att ignorera faktum eller proaktivt hantera Adblocks framfart. Vad som är säkert är att reklamblockerare kommer att öka i popularitet.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Netflix lanserar egen radiokanal